AMAGER FÆLLED SKOLE

VÆRDISÆTNING SOM VED FREDET BYGGERI SKABER NÆNSOM RENOVERING

”Når vi står med en 100 år gammel bygning, er der ofte nogle markante historiske vidnesbyrd, der kan tilføre bygningen en ekstra dimension, som det er vigtigt at værne om. For eksempel indeholder Amager Fælled Skole gamle citater, bygningsdetaljer og mindetavler for tidligere elever, der faldt under anden verdenskrig. På den måde har renoveringen også været en vigtig kulturbevarende indsats”

Palle Lindgaard, Nøhr & Sigsgaard

Amager Fælled Skole har gennemgået en omfattende renovering og ombygning med stor respekt for bygningernes historiske kvaliteter. Skolens oprindelige bygninger fra 1910 og 1918 har både kulturel og arkitektonisk værdi, herunder citater, mindetavler og detaljer, der vidner om skolens lange historie. Renoveringen kombinerer bevaring af disse værdier med modernisering, tidssvarende læringsmiljøer, klimatilpasning og tekniske opgraderinger. Samtidig er skolen udvidet med en ny musikbygning, der skaber plads til flere elever og nye faglige aktiviteter, mens skolens fritidstilbud er fornyet og integreret i helheden.

Læs mere


BEVARING OG VÆRDISÆTNING SOM GRUNDLAG
Projektet er gennemført med fokus på værdisætning, som har identificeret og sikret de mest markante bevaringsværdige elementer – fra snedkerdetaljer i døre over udvendige støbejernsdetaljer og -værn til murværk og karakteristiske skorstene. Denne tilgang har gjort det muligt at gennemføre en nænsom renovering, hvor bygningernes historiske karakter og fortælling bevares, samtidig med at facader, tage og indre rum er moderniseret og energieffektiviseret. Værdisætningen har været et aktivt værktøj i hele byggeprogrammet, på lige fod med krav til energiforbrug, tilgængelighed og funktionalitet.

NY BYGNING OG MODERNE LÆRINGSMILJØER
Som en del af sporudvidelsen er der opført en ny toetages bygning i et af skolens gårdrum, der rummer musiklokaler og auditorie. Tilbygningen er designet som en nutidig, men respektfuld forlængelse af den eksisterende arkitektur med nyfortolkede arkitektoniske elementer og reliefvirkninger i murværkerne. Farvesætning, inventar, skilte og udsmykning er nøje udvalgt i dialog med bygherre og en anerkendt farvekonsulent, så moderne funktionalitet smelter sammen med bygningens historiske identitet.

Helhedsrenoveringen er gennemført med en strategi, der tænker energi, klimatilpasning, indeklima, tilgængelighed, arkitektur og historie ind i ét samlet projekt. Skolen har været i drift under hele byggeperioden, med detaljerede genhusningsplaner og tæt samarbejde mellem skole, bygherre og rådgivere. Resultatet er et skolemiljø, hvor historien og moderne undervisning går hånd i hånd, og hvor både elever og personale får glæde af funktionelle, lyse og inspirerende rum.

 

RÅDGIVNINGSFORM
Totalrådgivning

BYGHERRE
Byggeri København

INGENIØR
EKJ

LANDSKAB
Thing Brandt Landskab

OMFANG
Nybygning 740 m2
Ombygning 11.000 m2

ANLÆGSBUDGET
228 mio. kr.

AFSLUTTET
2020

Forrige
Forrige

PEDER LYKKE SKOLEN

Næste
Næste

FRILUFTSSKOLEN