ROSENVÆNGETS SKOLE

NY SPECIALSKOLE PÅ ØSTERBRO

På specialskolen Rosenvængets Skole har vi skabt nye, sammenhængende rammer i to ældre bygninger, der er tilpasset skolens unikke behov. Her er fokus på overskuelighed, fleksibilitet og trygge rammer, hvor eleverne kan deltage i fællesskaber, trække sig tilbage til stille zoner eller udfolde sig i bevægelse, kreativitet og leg. Arkitekturen understøtter både pædagogiske principper og sociale behov, samtidig med at udearealerne giver mulighed for sanseoplevelser, motoriktræning og rolige aktiviteter. Resultatet er en specialskole, hvor elevernes trivsel og udvikling står i centrum.

Læs mere

TRYGHED OG OVERSKUELIGHED FOR SÅRBARE ELEVER

To ældre bygninger, der oprindeligt ikke har været indrettet til skoleformål, er omdannet til en sammenhængende specialskole. Udfordringen har været at skabe logiske forbindelser mellem bygningerne, optimere arealudnyttelsen og samtidig sikre overskuelige og trygge rammer for skolens elever. Ved at nytænke brand- og tilgængelighedskrav samt specialskolens funktionelle behov er der udviklet en struktur, der giver både mulighed for fordybelse, isolation og samvær.

En ny, minimalistisk tilbygning tilfører skolen et moderne og helstøbt udtryk og skaber samtidig klarhed i skolens flow. Tilbygningen placeres i direkte forlængelse af gavlen, med trappe i begge ender og tydelig wayfinding, der understøtter overskuelighed og synlige forbindelser mellem bygningerne. Facaden i perforeret tegl byder velkommen og respekterer de eksisterende bygningers karakter.

Indenfor skaber indretningen differentierede miljøer tilpasset elevernes forskellige behov. Grupperne kan sammensættes fleksibelt efter alder og individuelle behov, og basisområderne er indrettet med fleksibilitet for øje. Understøttende funktioner som flex-rum, garderobeplads og pædagogiske køkkener er placeret tæt på grupperummene for at støtte både planlagte og spontane pædagogiske aktiviteter.

Faglokalerne er placeret samlet og inkluderer kreative atelierer til billedkunst, håndværk og design. Parterre-etagen rummer bevægelses- og aktivitetsfaciliteter, musiklokale og fys-ergo-sal, samt produktions- og pædagogiske køkkener, der understøtter madkundskab og kantinefunktioner.

Arkitekturen balancerer behovet for overskuelighed, afskærmning og deltagelse i fællesskabet, med tydelige rumlige grænser, som er lette at overskride for eleverne. 

Udearealerne er opdelt i temahaver med afgrænsede, skærmede rum, hvor sanser, motorik og sociale færdigheder kan trænes. De enkelte haver er struktureret med hække og gennemsigtige skærme, der skaber rolige områder tæt på bygningen og mere aktive områder mod skolegården. Legeredskaber og udefaciliteter er målrettet forskellige typer af aktiviteter – fra stille, individuelle øvelser til fælles boldlege og kreative udfoldelser.

 

RÅDGIVNINGSFORM
Strategisk partnerskab/TRUST

BYGHERRE
Byggeri København

INGENIØR
Dominia + Norconsult

LANDSKAB
LYTT + Kragh & Berglund

OMFANG
4.900 m2

AFSLUTTET
2023

Forrige
Forrige

AMAGER FÆLLED SKOLE

Næste
Næste

FRILUFTSSKOLEN