PEDER LYKKE SKOLEN

NYFORTOLKNING AF FUNKTIONER INDE OG UDE

”Ingen elementer stjæler billedet, men spiller alle sammen i at understøtte en blid og varm rumfølelse, der flot fremhæver byggeriets eksisterende kvaliteter i teglvægge, blottede limtræskonstruktioner i lofterne og store vinduespartier i fyrretræsrammer… Det er altså en renovering med gehør. Arkitekterne har ikke skullet finde på deres egen melodi, men blot lytte sig frem til en, der allerede spillede mellem murstenene.”

Politiken

I omfattende og tæt dialog med brugerne er Peder Lykke Skolen renoveret og udvidet med nybyggeri fra tre til fire spor. Bæredygtighed og ’Fremtidens skole’ understøtter det nye læringsmiljø. Skolen er opført i 1974 som en åben-plan skole, uden faste klasselokaler eller lukkede døre. Arkitekturen er harmonisk og udført i få robuste materialer.

Læs mere


OMFATTENDE BRUGERPROCES UNDERSTØTTER ET NYT LÆRINGSMILJØ
Brugersamarbejdet har spillet en central rolle i projektet, og de mange input og ønsker har dannet grundlag for en nyfortolkning af skolens funktioner og deres placering i skolen. Skolens pædagogiske grundlag og fremtidige pædagogik er indarbejdet i projektet i et moderne nutidigt læringsmiljø med kreative værksteder og fagmiljøer. De fine pædagogiske principper om åben-plan skole fra 70’erne, har skolen holdt fast i, og der er ikke døre mellem klasselokaler og fællesarealer. En del af opgaven har været at mindske støj mellem lokalerne. I alle dørhuller er der nu ‘lydsluser’, som reducerer lydtransmission, og giver fysisk afstand mellem basislokaler og fællesrum.

Bygningerne fra 1974 fremstår meget helstøbte og er karakteriseret ved få materialer, først og fremmest mørkrøde teglsten ude og inde samt konstruktioner og vinduer af træ. En stærk arkitektonisk karakter der har været udgangspunktet for renoveringen, hvor nyt inventar og ny akustikregulering i udformning og materialevalg er indpasset denne.

Bygningernes ydre fremtoning er i store træk bibeholdt, men er blevet tilført relativt få og enkle nye indgreb, der har givet skolen et markant ændret udtryk - mere roligt og meget mere velkommende. Blandt andet er den tidligere lukkede facade mod Peder Lykkes Vej brudt med enkelte store vinduespartier. De giver dagslys til indeliggende balkoner i både faglokaler og fritidshjem, der nu kan bruges til at opholde sig på.

TRYGGE RAMMER OG RUMMØBLER
Tre fællesområder fungerer som ’torve’, med nye store ovenlys der giver et smukt dagslys. De er indrettet forskelligt for hvert trin med en række store ’supermøbler’. Møblerne er dimensioneret efter aldersklasse og understøtter differentieret undervisning i f.eks. samlingstrapper, fordybnings-nicher og i små studiehuse.

Ved at omdisponere arealer er der skabt plads til at skolefritidsordningen nu ligger i umiddelbar nærhed nabo til indskolingens basis-område. Det giver en integreret indskoling og oplevelsen af at gå gnidningsløst fra skole til fritid. De mindste elever får her de bedste muligheder for en god skolestart i et trygt og overskueligt miljø, hvor de gradvis introduceres til 'den store skole'.

MADSKOLE OG NATURFAG I NY FLØJ
Peder Lykke Skolen er én ud af 15 madskoler i København, hvor tilberedning og servering af mad er en integreret del af undervisningen. Madskolen er etableret med kantine og produktionskøkken i den nye fløj. Fløjen fungerer også som science-hus med faciliteter til undervisning i naturfag. Bygningen interagerer med de nye udearealer og inviterer til undervisning i udendørs værksteder.

BÆREDYGTIGHED I PRAKSIS
Der er indarbejdet en række bæredygtighedstiltag i byggesagen. Et af de væsentlige har været etableringen af en stor opsamlingstank under skolens forplads, der samler alt vandet fra skolens store tagarealer. Københavns Kommune bruger det til vanding, i blandt andet byens parker, så man undgår at bruge drikkevand til formålet. Derudover er der etableret solceller på den nye fløj. Her kan eleverne følge med i den bæredygtige energiproduktion på skærme, der viser effekten fra solcellerne – data der bruges pædagogisk i fysiktimerne. Genanvendte teglsten fra en sløjfet mur ind til skolen er brugt til alle tegl-reparationer på skolen, med minimal fragt og CO2-udledning til følge.

Nøhr & Sigsgaard har været totalrådgivere på byggeriet.
Projektet var nomineret til prisen for Årets Skolebyggeri 2020 (Nohrcon).

Til toppen

 

RÅDGIVNINGSFORM
Totalrådgivning

BYGHERRE
Byggeri København

INGENIØR
EKJ

LANDSKAB
LYTT Architecture

OMFANG
12.000 m2 ombygning
2.000 m2 nybygning

ANLÆGSBUDGET
180 mio. kr.

AFSLUTTET
2019

Forrige
Forrige

MØRKHØJ PARK

Næste
Næste

NY SPORTSHAL redigeret