DAGINSTITUTION VED AALHOLM SKOLE
FLEKSIBEL ARKITEKTUR I SAMSPIL MED EKSISTERENDE SKOLE
Daginstitutionen ved Ålholm Skole er organiseret omkring klare grupperum og vertikale fællesarealer, der skaber naturlige visuelle forbindelser mellem etagerne. Karnapper, hjørnevinduer og ovenlys sikrer optimalt dagslys og udsyn, samtidig med at bygningens kubiske form og facader i bruneloxerede aluplader harmonerer med den bevaringsværdige skolebygning. Arkitekturen kombinerer funktion og pædagogik, og det modulære design giver fleksibilitet til både nuværende og fremtidige behov.
FLEKSIBILITET, LYS OG BÆREDYGTIG LEG
Daginstitutionen ved Ålholm Skole er disponeret med to børnehavegrupper i stueetagen og tre vuggestuegrupper på 1. etage. Børnehavegrupperne har direkte adgang til udearealer, mens vuggestuerne på 1. etage får udelukkende adgang via tagterrasse. I både børnehave og vuggestue kan dørene mellem grupperummene åbnes, så de fungerer som en samlet enhed eller flere adskilte enheder, alt efter behov. Vuggestuegrupperne er indbyrdes forbundet og udformet med forskellige arkitektoniske karakterer; hjørnevinduer skaber lys og udsyn, og karnapper fungerer som sidde- og legenicher.
Bygningens arkitektur viderefører den bevaringsværdige skoles karakter, hvor kubisk form og bruneloxerede facader harmonerer med den gule teglskole og dens bruneloxerede vinduer og døre. Alle grupperum er placeret i bygningens hjørner for at sikre lys fra flere sider, og fællesrum fungerer som vertikal forbindelse mellem etager med naturlige opdelinger, loftshøjder og ovenlys, der understøtter både leg, bevægelse og overblik. Der er etableret små nicher og værksteder rundt om i huset med udslagsvask og borde til kreative aktiviteter. Produktionskøkkenet er integreret i det pædagogiske miljø, så børnene kan deltage i måltider og praktiske opgaver.
Udearealerne kobler institutionen til skolen og frigiver optimale legearealer samt rolige adgangsforhold. Landskabet er udformet med organisk formsprog, hvor naturmaterialer, detaljer og opdagelse er i centrum. Klassiske legeelementer som gynger, sandkasser og legehuse kombineres med beplantede områder, hvor huler, stier og legekrat skaber sanselige oplevelser. Et stort bevaret piletræ inddeler vuggestue- og børnehaveområderne, og den eksisterende beplantning suppleres for at skabe et varieret og stimulerende miljø. Projektet har samtidig fokus på bæredygtighed og energibesparende løsninger. Kolde rum er placeret over kolde rum, der er installeret solceller på taget, solafskærmende glas og solgardiner på ovenlys. Udearealer ved indgange er overdækkede for at sikre læ og solafskærmning i overgangsperioder.
Byggeprocessen blev planlagt med respekt for skolens drift: elever og personale har været adskilt fra byggepladsen via gangbroer, og eksisterende børnehave blev midlertidigt genhuset i udflytningsbørnehave uden for København. Projektet blev færdiggjort to måneder før tid og til den aftalte pris, hvilket vidner om et effektivt og velkoordineret byggeforløb.
RÅDGIVNINGSFORM
Strategisk prtnerskab/TRUST
BYGHERRE
Byggeri København
INGENIØR
Dominia + Norconsult
LANDSKAB
LYTT + Kragh & Berglund
OMFANG
995 m2
AFSLUTTET
2020