DAGINSTITUTION VED SKOLEN PÅ AMAGAERBRO

N DAGINSTITUTION, HVOR LEG, LÆRING OG NATUR MØDES I BØRNEHØJDE

Den nye daginstitution ved Skolen på Amagerbro samler både vuggestue- børnehavegrupper i inspirerende rammer, hvor inde- og udearealer spiller tæt sammen. Her er der lagt vægt på fleksible og rumlige løsninger, der understøtter børnenes læring og sociale udvikling, samtidig med at arkitekturen skaber et klart, funktionelt og bæredygtigt miljø. Legepladsen og udearealerne er udformet som forskellige oplevelsesøer, der inviterer til leg, bevægelse og opdagelse – fra sanser, balance og motorik til dyrkning af grøntsager på tagarealet. Byggeriet kombinerer moderne pædagogiske principper med høj arkitektonisk kvalitet, så børn, pædagoger og forældre oplever en tryg, inspirerende og levende daginstitution.

Læs mere


KLARE FUNKTIONELLE GREB OG TÆT KOBLING MELLEM INDE OG UDE

Den nye daginstitution ved Skolen på Amagerbro huser 6 vuggestue- og 6 børnehavegrupper og er placeret i den nordlige ende af skolens 'Grønning'. Placeringen skaber en naturlig sammenhæng mellem inde- og udearealer, med direkte adgang til legeplads og udearealer, der indbyder til både leg, læring og udforskning. Ankomsten til institutionen sker gennem et veldefineret gårdrum med plads til cykelparkering g en rolig ankomstsituation, hvor børn og voksne mødes i trygge rammer.

Bygningen består af to ens bygningskroppe – én til børnehave og én til vuggestue – forbundet af en fællesbygning med funktioner, der kan bruges på tværs af grupperne. Et arkitektonisk greb sikrer optimale dagslysforhold i alle lokaler og skaber en oplevelse af åbne og indbydende rum. Indretningen er fleksibel og kan tilpasses nye pædagogiske principper, så læringsmiljøet udvikler sig i takt med børnenes behov. Fokus er på rumlige oplevelser i børnehøjde, overskuelige og trygge miljøer samt gode arbejdsforhold for personalet.

Udearealerne er opdelt i oplevelsesøer, som hver især tilbyder forskellige typer af leg og aktivitet. Øerne stimulerer sanser, motorik og sociale kompetencer og forbinder børnene gennem stier, der inviterer til cykling, løb, tegning og bevægelse. Tagarealet er indrettet som et sanse-, lege-, balance- og motorikrum med plantekasser, hvor børnene kan dyrke grøntsager og lære om natur og bæredygtighed. Hele landskabet er tænkt som et sted, hvor børn kan udforske, opdage og interagere med hinanden på tværs af grupper og aldre.

 

RÅDGIVNINGSFORM
Strategisk partnerskab/TRUST

BYGHERRE
Byggeri København

INGENIØR
Dominia + Norconsult

LANDSKAB
LYTT + Kragh & Berglund

OMFANG
2.150 m2

AFSLUTTET
2022

Forrige
Forrige

FRILUFTSSKOLEN

Næste
Næste

DAGINSTITUTION VED AALHOLM SKOLE